Speciaal voor de kinderen

Binnen de parochie Chistus Koning zijn er diverse activiteiten voor kinderen en tieners.

Kinderwoorddienst
Tijdens een aantal eucharistievieringen zijn er tegelijk aparte bijeenkomsten voor de kinderen. Hierin krijgen ze de Bijbel op hun eigen niveau te horen. Deze verhalen worden met ze besproken en verwerkt in een knutselwerkje. Data van de komende kinderwoorddiensten vind u in onze agenda

Gezinsviering Kerst
Kinderen van de basisschool en hun ouders vieren op kerstavond de komst van de Messias.

Palmpasen viering
Viering van de feestelijke intocht van Jezus in Jeruzalem. Met Palmpasenstokken!

Kruisweg
Vormelingen van Christus Koning staan stil bij het lijden van Jezus en anderen in onze wereld .

Eerste-Communie
Dit zijn een serie voorbereidingen en vieringen rond de eigenlijke eerste communieviering, het voor de eerste keer ontvangen van het Lichaam-brood van Jezus.
Meer info over de eerste heilige communie

Vormselviering
Tijdens deze viering vol geestkracht ontvangen de jongeren van groep 8 het Heilig Vormsel. 
Meer info over het vormsel

Samen de Bijbel lezen

Bijbelgespreksgroep

Samen een stukje uit de Bijbel lezen en met elkaar bespreken o.l.v. pastoor Frank As. Met uitleg en onderlinge uitwisseling. Donderdags om de 3 weken van 20.00 tot 22.00 uur in het parochiecentrum Kapelstraat-Zuid 18.

In 2024:
4 april

25 april
16 mei
6 juni
27 juni

Meer geplande datums hiervan in de agenda onder verdieping.

Voor informatie:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
tel. nr. (040) 253 22 31

 

 

Preek van de week

Preek weekend 27-28 april

Lezing uit de Handelingen der Apostelen Hand., 9, 26-31
Lezing uit de eerste brief van de heilige apostel Johannes 1 Joh., 3,18-24
Lezing uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Johannes
Joh., 15, 1-8

Broeders en zusters in Christus,

Op de vijfde zondag van Pasen horen we in het Evangelie geen paasverhalen maar een stukje uit de afscheidsrede van Jezus tijdens het Laatste Avondmaal. Wat heeft Jezus toen willen zeggen en duidelijk maken? Dat mogen wij nu opnieuw overdenken maar wel vanuit het Paasmysterie van de verrezen Christus. Het gaat uiteindelijk over ons.

Laten we ons allereerst realiseren dat onze God een God van het verbond is. God is Iemand die een relatie met ons is aangegaan, een liefdesrelatie. Die liefdesrelatie wordt in het Oude Testament al veel bezongen: Zoals een man zijn vrouw huwt, zo zal God zijn volk huwen. Het volk Israël was Gods uitverkoren volk, het was zijn Bruid. Maar zijn uitverkoren en geliefd volk liep afgoden achterna, wat gelijk staat aan ontrouw en overspel. Zijn eigen volk verbrak het verbond.
Het verbond wordt ook vergeleken met een vijgenboom die vruchten moet voortbrengen. Die vijgenboom was Israël. Jezus vervloekte de vijgenboom omdat die geen vruchten had voortgebracht.
Ook wordt het verbond vergeleken met een wijngaard. Bij de profeet Jesaja lezen we: Ik wil zingen van mijn vriend en van zijn wijngaard. De druivenstok is de koningin van de vegetatie. Het levert wijn. Israël, Gods eigen wijngaard, bracht geen druiven voort maar wilde bessen.

Nu zegt Jezus: Ik ben de ware wijnstok. Hij is de wijnstok die door God geplant is. Mijn Vader, zegt Jezus, is de wijngaardenier. Jezus is de mooie, goddelijke wijnstok, de zuivere wijnstok, er is geen betere, Ik ben de ware wijnstok. Net zoals in de parabel van de zaad: ‘Een zaaier ging uit om te zaaien’, staat het zaad beeld voor het woord van God. Het zaad is goed daaraan zal het niet liggen. Zo is de wijnstok goed, daaraan zal het niet liggen.

Maar nu! Mijn Vader is de wijngaardenier. En wat is het instrument van de wijngaardenier? Het snoeimes! Een wijnstok, wil die veel vrucht voortbrengen, moet gesnoeid worden. Allereerst worden de dode takken eruit gesnoeid. Daar valt niets meer mee te beginnen.
Vervolgens worden al de ranken afgesneden die geen vrucht dragen. Het is geen willekeur dat snoeien, maar doelbewust en strategisch. En dan zie je de wijnstok overal bloeden waar hij gesnoeid is en op de grond zie je al die ranken en al die bladeren liggen die geen vrucht droegen.

Wat wil Jezus daarmee zeggen? Jezus zegt het zelf: ‘De rank kan geen vrucht dragen uit zichzelf, maar alleen als zij blijft aan de wijnstok. Wie in Mij blijft, zoals Ik in hem, die draagt veel vrucht, want los van Mij kunt gij niets’. Het gaat erom dat wij in Christus blijven, dan blijft Hij in ons. Als wij in Hem blijven en Hij in ons dan zullen wij veel vrucht dragen. Het is een wederzijdse beweging: Wij in Hem en Hij in ons. Liefde moet immers van twee kanten komen. Vanuit de wijnstok stromen de sappen, stroomt het leven naar de ranken. Maar niet alle ranken dragen vrucht. Daarvoor moeten de ranken ook wat doen: zij moeten in Hem blijven. Als mensen niet in Christus blijven, leven zij een oppervlakkig leven. Zij zijn als de domme maagden met te weinig olie in de lampen en uiteindelijk gaat de deur voor hun dicht. De gelijkenis wil zeggen dat wij met geheel ons hart, volledig met Christus verbonden moeten blijven, willen wij vrucht kunnen voortbrengen.

Er zijn heel wat mensen actief, de ranken lopen aan alle kanten uit, maar toch brengen zij geen vrucht voort, geen vrucht van het geloof. Waarom niet? Omdat zij niet van harte met Christus verbonden zijn. Zij hebben geen waarachtige liefde voor Hem in hun hart. Zij geloven het wel. Dan komt de wijngaardenier en wordt de wijnstok gesnoeid, veel ranken vallen vruchteloos af en dat doet pijn. En de wijnstok die achterblijft bloedt, hij voelt zich op dat moment verarmd en kaal.
Maar broeders en zusters, dit gebeurt allemaal omdat wij onze krachten moeten inzetten om vruchten voor God voort te brengen. Door het snoeien zullen de trossen vol en groot worden, zullen de ware ranken rijke vruchten dragen. Door het snoeien worden wij door God rijkelijk gezegend. Een snoeiing is nooit te pijnlijk of te diep als het ons helpt om voor God vruchten voort te brengen, om heiliger te worden.

Gesnoeid worden op het moment zelf is pijnlijk. We ervaren dat in ons leven als tegenslag, tegenslag in onze gezondheid, in ons werk, in onze gezinnen. We raken de regie over onszelf kwijt, anderen beslissen voor ons en doen wat wij niet willen. Dan verzuchten wij: Waarom? Waarom moet dit alles? God, waarom hebt Gij mij verlaten? Juist dan komt het erop aan om trouw te blijven aan Christus, de wijnstok. We moeten dan ons gebed intensiveren, frequent de Eucharistie vieren, vergeving vragen in het Sacrament van Boete en verzoening. Dan zal Christus ervoor zorgen dat wij rijke vruchten dragen. Die rijke vrucht zal zijn de verrijzenis van ons lichaam en ons eeuwig leven, in het nieuwe beloofde land dat overvloeit van melk en honing, waarvan de wijnstok het beeld is.

Laten wij er voor zorgen dat de pijn en het verdriet door het snoeien van de ranken ons niet schaden en ontmoedigen. Laten we ons eerder verheugen dat wij alleen maar meer mooiere vruchten zullen voortbrengen doordat wij gesnoeid worden. Moge zijn barmhartige snoeimes ons snoeien en laten wij bidden: snoei mij Heer, opdat ik steeds mooiere vruchten mag voortbrengen tot lof en eer van uw Naam. Dat is wat Jezus ons op het hart drukt: Hierdoor wordt mijn Vader verheerlijkt dat gij rijke vruchten draagt, zo zult gij mijn leerlingen zijn. Wij zullen alleen vruchten kunnen voortbrengen die blijvend zijn als wij in Hem blijven en Hij in ons.

Wij blijven in Hem als wij allereerst naar Hem luisteren in het Evangelie in het gebed. De vrucht van dat gebed is geloof, het gebed is de poort naar het geloof, naar de vereniging met Christus. Zonder gebed kan er geen waarachtig geloof zijn en blijven wij vruchteloze ranken.
De vrucht van het gebed is het geloof en de vrucht van het geloof is de liefde, de liefde allereerst tot God en Jezus Christus, en die liefde zet aan tot daden van liefde en toewijding naar de medemens. Dan zijn wij de mooie vrucht van de wijnstok tot vreugde van onszelf, tot vreugde van God en voor de mensen om ons heen. En wij zullen in vrede zijn.

Maria is daarin ons grote voorbeeld van gebed en geloof. De meimaand waarin wij haar bijzonder vereren gaat woensdag beginnen. Om die reden bidden wij haar toe: Gezegend is de vrucht van uw schoot. Welk een mooie gezegende vrucht heeft zij voor ons voortgebracht, door haar geloof. Daarin is zij de koningin van de vrede. Heilige Maria, OLV ter Eik, bid voor ons. Amen.